Už 243/10 - nadležnost, radni odnos

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Už 243/10
15.04.2010. godina
Beograd

U IME NARODA

            Vrhovni kasacioni sud u veću sastavljenom od sudija: Snežane Živković, predsednika veća, Mirjane Ivić, Stojana Jokića, Vlaste Jovanović i Predraga Trifunovića, članova veća, sa savetnikom Vrhovnog kasacionog suda Gordanom Bogdanović, kao zapisničarem, rešavajući po žalbi Pokrajinskog sekretarijata za privredu N.S., koga zastupa Pokrajinsko javno pravobranilaštvo V., izjavljenoj protiv rešenja Okružnog suda u Novom Sadu Posl.br. U 279/09 od 19.06.2009. godine,  u predmetu sticanja statusa neraspoređenog pokrajinskog službenika, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 15.04.2010. godine, doneo je

P R E S U D U

            Žalba SE UVAŽAVA, UKIDA rešenje Okružnog suda u Novom Sadu Posl.br. U 279/09 od 19.06.2009. godine i predmet vraća Upravnom sudu na ponovno odlučivanje.

O b r a z l o ž e nj e

            Ožalbenim rešenjem Okružni sud u Novom Sadu se oglasio stvarno nenadležnim za rešavanje spora po tužbi T.S. iz N.S. protiv rešenja Pokrajinskog sekretarijata za privredu u N.S. broj 101-117-00009/2009-05 od 03.04.2009. godine, u predmetu sticanja statusa neraspoređenog pokrajinskog službenika, i predmet ustupio Opštinskom sudu u Novom Sadu kao stvarno i mesno nadležnom sudu.  

            Podnetom žalbom žalilac osporava zakonitost navedenog rešenja Okružnog suda u Novom Sadu zbog povrede pravila postupka i pogrešne primene materijalnog prava. Ističe da je postupak utvrđivanja statusa tužioca kao neraspoređenog pokrajinskog službenika sproveden u svemu prema pokrajinskim odlukama, posebno u skladu sa članom 101. stav 2. Odluke o pokrajinskim službenicima. Takođe, ukazuje da je članom 68. navedene Odluke propisano da su rešenja doneta u vezi prava i obaveza pokrajinskih službenika iz radnog odnosa upravni akti. Predlaže da sud žalbu uvaži, ukine pobijano rešenje i predmet vrati na ponovno odlučivanje.

            Po oceni navoda žalbe i razmatranja svih spisa predmeta, Vrhovni kasacioni sud je postupajući na osnovu člana 77. stav 2. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' broj 111/09) i ispitujući zakonitost ožalbenog rešenja u granicama zahteva iz žalbe, u smislu člana 48. a u vezi člana 50. stav 4. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni list SRJ'' broj 46/96), našao:

            Žalba je osnovana.

            Prema obrazloženju ožalbenog rešenja Okružni sud u Novom Sadu se oglasio nenadležnim za rešavanje u upravnom sporu po tužbi tužioca T.S., jer je našao da pobijano rešenje Pokrajinskog sekretarijata za privredu u N.S. nije upravni akt u smislu člana 6. Zakona o upravnim sporovima, već je to akt kojim poslodavac rešava o radnopravnom statusu pokrajinskog službenika, za koji je na osnovu člana 12. stav 1. tačka 3. Zakona o sudovima nadležan opštinski sud.

            Vrhovni kasacioni sud nalazi da je pogrešno stanovište Okružnog suda u Novom Sadu da pobijano rešenje nije upravni akt. Ovo stoga što je tim rešenjem odbijena žalba tužioca T.S. izjavljena protiv prvostepenog rešenja broj 103-112-00089/2009 od 23.02.2009. godine, kojim je, između ostalog, određeno da on stiče status neraspoređenog pokrajinskog službenika u Pokrajinskom sekretarijatu za privredu AP V., što znači da je rešavano o pravima i obavezama tužioca iz radnog odnosa na osnovu javnih ovlašćenja iz propisa na koje se tuženi organ pozvao u uvodu pobijanog rešenja i pobijano rešenje doneo na osnovu člana 230. stav 1. ZUP-a. U tom rešenju data je pravilna pouka o pravnom sredstvu, jer je tuženi organ osnovano zaključio da se radi o konačnom upravnom aktu u smislu člana 6. Zakona o upravnim sporovima.

Inače, navedeno prvostepeno rešenje je doneto i na osnovu člana 68. stav 1. Odluke o pokrajinskim službenicima (''Službeni list AP Vojvodine'' br. 5/07... 9/09), kojim je propisano da o raspoređivanju na radno mesto i u drugim pravima i obavezama iz radnog odnosa pokrajinskog službenika, kao i o prestanku radnog odnosa odlučuje rešenjem rukovodilac pokrajinskog organa ili lice koje on za to pisano ovlasti. Stavom 3. istog člana navedene Odluke je propisano da je rešenje iz stava 1. ovog člana upravni akt.

            Odredbom člana 6. stav 1. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni list SRJ'' broj 46/96) je propisano da se upravni spor može voditi samo protiv upravnog akta, a stavom 2. istog člana zakona je propisano da upravni akt, u smislu ovog zakona, jeste akt kojim državni organ i preduzeće ili druga organizacija u vršenju javnih ovlašćenja rešava o određenom pravu ili obavezi fizičkog lica ili pravnog lica ili druge stranke u upravnoj stvari.

            Odredbom člana 29. stav 1. Zakona o uređenju sudova (''Službeni glasnik RS'' broj 116/08) je propisano da Upravni sud sudi u upravnim sporovima.

            Imajući u vidu navedene propise, Vrhovni kasacioni sud je našao da je žalba osnovana i da je pobijano rešenje upravni akt o čijoj zakonitosti nakon ukidanja ožalbenog rešenja odlučuje Upravni sud, pa je primenom člana 77. stav 2. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' broj 111/09), na osnovu člana 49. stav 2. i 3. u vezi sa članom 50. stav 4. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni list SRJ'' broj 46/96) doneo odluku kao u dispozitivu ove presude.

PRESUĐENO U VRHOVNOM KASACIONOM SUDU

Zapisničar,                                                             Predsednik veća - sudija,

Gordana Bogdanović, s.r.                                       Snežana Živković, s.r.