Us 51/2013 sukob nadležnosti; sporovi povodom izbora i razrešenja organa pravnih lica

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Us 51/2013
03.02.2014. godina
Beograd

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Zvezdane Lutovac, predsednika veća, Olge Đuričić i Vide Petrović-Škero, članova veća, sa savetnikom Rajkom Milijaš, kao zapisničarem, rešavajući sukob nadležnosti između Upravnog suda i Višeg suda u Somboru, u pravnoj stvari tužioca R.N. iz C., protiv tužene Skupštine opštine Kula, u predmetu razrešenja direktora javnog komunalnog preduzeća, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 03.02.2014. godine, doneo je

R E Š E NJ E

Za postupanje u ovoj pravnoj stvari NADLEŽAN JE Viši sud u Somboru.

O b r a z l o ž e nj e

Upravni sud, Odeljenje u Novom Sadu je podneo zahtev za rešavanje sukoba nadležnosti sa Višim sudom u Somboru, koji se rešenjem P1 br. 4/12 od 12.09.2012. godine oglasio stvarno nenadležnim za odlučivanje po tužbi R.N. iz C. podnetoj protiv rešenja Skupštine opštine Kula broj 01-02-92/12 od 10.07.2012. godine, kojim je N.R. iz C. razrešen sa funkcije direktora Javnog komunalnog preduzeća ''Vodovod'' Crvenka, sa danom 10.07.2012. godine. Viši sud u Somboru je, oglasivši se stvarno nenadležnim za postupanje u ovoj pravnoj stvari, po pravnosnažnosti rešenja o nenadležnosti predmet ustupio Upravnom sudu kao stvarno nadležnom sudu.

Rešavajući nastali sukob nadležnosti u smislu odredbe člana 30. stav 2. Zakona o uređenju sudova ("Službeni glasnik RS" 116/08... 101/11, 103/13), po nalaženju Vrhovnog kasacionog suda, za rešavanje u ovoj pravnoj stvari nadležan je Viši sud u Somboru na osnovu člana 4. stav 1. tačka 20. Zakona o sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava (''Službeni glasnik RS'' 101/13).

Odredbom člana 1. tač. 1, 2. i 3. Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa (''Službeni glasnik RS'' 25/00...

Us 51/2013 - 2 -

123/07) propisano je da je javno preduzeće preduzeće koje obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva država, odnosno jedinica lokalne samouprave ili autonomna pokrajina. Javno preduzeće se osniva i posluje u skladu sa ovim zakonom i zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa. Na poslovno ime, sedište, zastupanje i statusne promene javnog preduzeća, kao i na druga pitanja koja nisu posebno uređena ovim zakonom, odnosno zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa, shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava koji se odnose na društvo sa ograničenom odgovornošću i akcionarsko društvo (u daljem tekstu društva kapitala).

Odredbom člana 11. Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa, propisano je da su organi javnog preduzeća upravni odbor, kao organ upravljanja; direktor, kao organ poslovođenja i nadzorni odbor, kao organ nadzora, a članom 14. stav 1. istog zakona je propisano da direktora javnog preduzeća imenuje i razrešava osnivač.

Odredbom člana 32. stav 1. tačka 9. Zakona o lokalnoj samoupravi (''Službeni glasnik RS'' 129/07) propisano je da Skupština opštine, u skladu sa zakonom imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom.

Odredbom člana 23. stav 1. tačka 8. Zakona o uređenju sudova je propisano da viši sud u prvom stepenu sudi u sporovima povodom štrajka; povodom kolektivnih ugovora ako spor nije rešen pred arbitražom; povodom obaveznog socijalnog osiguranja ako nije nadležan drugi sud; povodom matične evidencije; povodom izbora i razrešenja organa pravnih lica, ako nije nadležan drugi sud.

Odredbom člana 4. ZUS-a propisano je da je upravni akt, u smislu ovog zakona, pojedinačan pravni akt kojim nadležni organ, neposrednom primenom propisa, rešava o određenom pravu ili obavezi fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke u upravnoj stvari. Upravna stvar je određena članom 5. ZUS-a i predstavlja nespornu situaciju od javnog interesa u kojoj neposredno iz pravnih propisa proizilazi potreba da se buduće ponašanje stranke autoritativno pravno odredi.

Osporeni akt – rešenje o razrešenju direktora Javnog komunalnog preduzeća ''Vodovod'' Crvenka, donela je Skupština opštine Kula u vršenju osnivačkih prava, što znači da se radi o aktu poslovanja a ne o upravnom aktu donetom u upravnoj stvari u smislu člana 5. ZUS-a. Skupština opštine ovde istupa kao osnivač a ne organ vlasti (ne vrši javna ovlašćenja) i zbog toga osporeni akt nije upravni akt protiv koga se može voditi upravni spor jer mu nedostaje elemenat autoritativnosti – da njegov donosilac prema licu koje imenuje odnosno razrešava, istupa u vršenju vlasti, odnosno vršenju javnih

Us 51/2013 - 3 -

ovlašćenja. Akti doneti u vršenju osnivačkih prava su akti poslovanja jer nemaju karakter upravne stvari iz člana 5. ZUS-a obzirom da im nedostaje elemenat autoritativnosti.

Kako je odredbom člana 23. stav 1. tačka 8. Zakona o uređenju sudova, između ostalog propisano, da viši sud sudi u sporovima povodom izbora i razrešenja organa pravnih lica, ako nije nadležan drugi sud, a nijednim drugim zakonom za ove sporove nije propisana nadležnost drugog suda, to je po stanovištu Vrhovnog kasacionog suda, saglasno citiranim propisima, za odlučivanje u ovakvoj vrsti sporova stvarno nadležan viši sud.

Sa iznetih razloga, Vrhovni kasacioni sud je na osnovu odredbe člana 30. stav 2. Zakona o uređenju sudova, rešio kao u dispozitivu ovog rešenja.

REŠENO U VRHOVNOM KASACIONOM SUDU dana 03.02.2014. godine, Us 51/2013

Zapisničar Predsednik veća - sudija Rajka Milijaš,s.r. Zvezdana Lutovac,s.r.