Ус 51/2013 сукоб надлежности; спорови поводом избора и разрешења органа правних лица

Република Србија
ВРХОВНИ КАСАЦИОНИ СУД
Ус 51/2013
03.02.2014. година
Београд

Врховни касациони суд, у већу састављеном од судија: Звездане Лутовац, председника већа, Oлге Ђуричић и Виде Петровић-Шкеро, чланова већа, са саветником Рајком Милијаш, као записничарем, решавајући сукоб надлежности између Управног суда и Вишег суда у Сомбору, у правној ствари тужиоца Р.Н. из Ц., против тужене Скупштине општине Кула, у предмету разрешења директора јавног комуналног предузећа, у нејавној седници већа одржаној дана 03.02.2014. године, донео је

Р Е Ш Е Њ Е

За поступање у овој правној ствари НАДЛЕЖАН ЈЕ Виши суд у Сомбору.

О б р а з л о ж е њ е

Управни суд, Одељење у Новом Саду је поднео захтев за решавање сукоба надлежности са Вишим судом у Сомбору, који се решењем П1 бр. 4/12 од 12.09.2012. године огласио стварно ненадлежним за одлучивање по тужби Р.Н. из Ц. поднетој против решења Скупштине општине Кула број 01-02-92/12 од 10.07.2012. године, којим је Н.Р. из Ц. разрешен са функције директора Јавног комуналног предузећа ''Водовод'' Црвенка, са даном 10.07.2012. године. Виши суд у Сомбору је, огласивши се стварно ненадлежним за поступање у овој правној ствари, по правноснажности решења о ненадлежности предмет уступио Управном суду као стварно надлежном суду.

Решавајући настали сукоб надлежности у смислу одредбе члана 30. став 2. Закона о уређењу судова ("Службени гласник РС" 116/08... 101/11, 103/13), по налажењу Врховног касационог суда, за решавање у овој правној ствари надлежан је Виши суд у Сомбору на основу члана 4. став 1. тачка 20. Закона о седиштима и подручјима судова и јавних тужилаштава (''Службени гласник РС'' 101/13).

Одредбом члана 1. тач. 1, 2. и 3. Закона о јавним предузећима и обављању делатности од општег интереса (''Службени гласник РС'' 25/00...

Ус 51/2013 - 2 -

123/07) прописано је да је јавно предузеће предузеће које обавља делатност од општег интереса, а које оснива држава, односно јединица локалне самоуправе или аутономна покрајина. Јавно предузеће се оснива и послује у складу са овим законом и законом којим се уређују услови и начин обављања делатности од општег интереса. На пословно име, седиште, заступање и статусне промене јавног предузећа, као и на друга питања која нису посебно уређена овим законом, односно законом којим се уређују услови и начин обављања делатности од општег интереса, сходно се примењују одредбе закона којим се уређује правни положај привредних друштава који се односе на друштво са ограниченом одговорношћу и акционарско друштво (у даљем тексту друштва капитала).

Одредбом члана 11. Закона о јавним предузећима и обављању делатности од општег интереса, прописано је да су органи јавног предузећа управни одбор, као орган управљања; директор, као орган пословођења и надзорни одбор, као орган надзора, а чланом 14. став 1. истог закона је прописано да директора јавног предузећа именује и разрешава оснивач.

Одредбом члана 32. став 1. тачка 9. Закона о локалној самоуправи (''Службени гласник РС'' 129/07) прописано је да Скупштина општине, у складу са законом именује и разрешава управни и надзорни одбор, именује и разрешава директорe јавних предузећа, установа, организација и служби, чији је оснивач и даје сагласност на њихове статуте у складу са законом.

Одредбом члана 23. став 1. тачка 8. Закона о уређењу судова је прописано да виши суд у првом степену суди у споровима поводом штрајка; поводом колективних уговора ако спор није решен пред арбитражом; поводом обавезног социјалног осигурања ако није надлежан други суд; поводом матичне евиденције; поводом избора и разрешења органа правних лица, ако није надлежан други суд.

Одредбом члана 4. ЗУС-а прописано је да је управни акт, у смислу овог закона, појединачан правни акт којим надлежни орган, непосредном применом прописа, решава о одређеном праву или обавези физичког или правног лица, односно друге странке у управној ствари. Управна ствар је одређена чланом 5. ЗУС-а и представља неспорну ситуацију од јавног интереса у којој непосредно из правних прописа произилази потреба да се будуће понашање странке ауторитативно правно одреди.

Оспорени акт – решење о разрешењу директора Јавног комуналног предузећа ''Водовод'' Црвенка, донела је Скупштина општине Кула у вршењу оснивачких права, што значи да се ради о акту пословања а не о управном акту донетом у управној ствари у смислу члана 5. ЗУС-а. Скупштина општине овде иступа као оснивач а не орган власти (не врши јавна овлашћења) и због тога оспорени акт није управни акт против кога се може водити управни спор јер му недостаје елеменат ауторитативности – да његов доносилац према лицу које именује односно разрешава, иступа у вршењу власти, односно вршењу јавних

Ус 51/2013 - 3 -

овлашћења. Акти донети у вршењу оснивачких права су акти пословања јер немају карактер управне ствари из члана 5. ЗУС-а обзиром да им недостаје елеменат ауторитативности.

Како је одредбом члана 23. став 1. тачка 8. Закона о уређењу судова, између осталог прописано, да виши суд суди у споровима поводом избора и разрешења органа правних лица, aко није надлежан други суд, а ниједним другим законом за ове спорове није прописана надлежност другог суда, то је по становишту Врховног касационог суда, сагласно цитираним прописима, за одлучивање у оваквој врсти спорова стварно надлежан виши суд.

Са изнетих разлога, Врховни касациони суд је на основу одредбе члана 30. став 2. Закона о уређењу судова, решио као у диспозитиву овог решења.

РЕШЕНО У ВРХОВНОМ КАСАЦИОНОМ СУДУ дана 03.02.2014. године, Ус 51/2013

Записничар Председник већа - судија Рајка Милијаш,с.р. Звездана Лутовац,с.р.