Узп 609/11 - пресуде по захтеву за преиспитивање судске одлуке

Република Србија
ВРХОВНИ КАСАЦИОНИ СУД
Узп 609/11
16.03.2012. година
Београд

У ИМЕ НАРОДА

 

Врховни касациони суд, у већу састављеном од судија: Снежане Живковић, председника већа, Олге Ђуричић и Снежане Андрејевић, чланова већа, са саветником Рајком Милијаш, као записничарем, решавајући о захтеву З.П. из З, кога заступа пуномоћник Р.З, адвокат из З, за преиспитивање судске одлуке – решења Управног суда 16 У 4898/10 од 13.10.2011. године, са противном странком Уставним судом Републике Србије, у  предмету приступа информацијама од јавног значаја – ћутање управе, у нејавној седници већа одржаној дана 16.03.2012. године, донео је

П Р Е С У Д У

Захтев се УВАЖАВА, УКИДА решење Управног суда 16 У 4898/10 од 13.10.2011. године и предмет враћа Управном суду на поновно одлучивање. О б р а з л о ж е њ е

 

Побијаним решењем Управног суда 16 У 4898/10 од 13.10.2011. године одбачена је тужба З.П. из З, поднета против туженог органа Уставног суда Републике Србије због ћутања управе, односно јер Уставни суд није одлучио по његовом захтеву за приступ информацијама од јавног значаја, за достављање извода из записника и преписа тонског снимка са седнице Уставног суда о току расправе у предмету Уж 2040/10. Захтев за преиспитивање побијаног решења поднет је на основу члана 49. став 2. тачка 3. Закона о управним споровима због повреде закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја и повреде правила поступка. У захтеву подносилац истиче да је погрешно закључивање из побијаног решења да захтев тужиоца за добијање информација од јавног значаја, достављање извода из записника и преписа тонског снимка са седнице Уставног суда не представља захтев поднет управном органу у каквој управној ствари и да због тога нису испуњени услови за подношење тужбе због ћутања управе. Подносилац захтева истиче да према члану 22. став 2. и 3. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја, против решења Уставног суда у поступку тражења информација од јавног значаја се не може изјавити жалба али се може покренути управни спор, у складу са законом, односно управни спор се може покренути и у случају када Уставни суд ћутањем игнорише поднети захтев за приступ информацијама од значаја. Предлаже да суд захтев уважи и укине побијано решење.

У одговору на захтев противна странка је предложила да суд захтев одбије као неоснован, са разлога датих у образложењу побијаног решења.

Поступајући по поднетом захтеву и испитујући побијану пресуду у границама захтева, у смислу члана 54. Закона о управним споровима (''Сл. гласник РС'' бр. 111/09), Врховни касациони суд је нашао:

Захтев је основан.

Из списа предмета произилази да је З.П. поднео Управном суду тужбу због ћутања Уставног суда по поднетом захтеву за приступ информацијама од јавног значаја, а на основу члана 24. став 2. Закона о управним споровима и члана 22. став 3. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја. Решавајући по наведеној тужби Управни суд је нашао да нису испуњени услови из члана 15. и члана 19. Закона о управним споровима за покретање управног спора због ћутања управе, јер се у конкретном случају не ради о недоношењу управног акта у смислу члана 4. истог закона, па је побијаним решењем тужбу одбацио применом члана 26. став 1. тачка 2. Закона о управним споровима.

Оцењујући законитост побијаног решења овај суд налази да је погрешно закључивање Управног суда да захтев тужиоца за приступ информацијама од јавног значаја поднет Уставном суду не представља захтев поднет поводом какве управне ствари, због чега се у случају непоступања органа по таквом поднеску не може покренути и водити управни спор. Ово стога јер се из списа предмета види да је П.З. поднео захтев Уставном суду на основу члана 15. став 1. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја (''Сл. гласник РС'' бр. 120/04, 54/2007, 104/2009, 36/2010), а због непоступања органа, па и Уставног суда, по тако поднетом захтеву се може покренути и водити управни спор.

Одредбом члана 15. став 1. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја је прописано да тражилац подноси писмени захтев органу власти за остваривање права на приступ информацијама од јавног значаја. Према одредби члана 16. став 1. и став 10. истог Закона орган власти је дужан да без одлагања, а најкасније у року од 15 дана од дана пријема захтева, тражиоца обавести о поседовању информације, стави му на увид документ који садржи тражену информацију, односно изда му или упути копију тог документа. Ако орган власти одбије да у целини или делимично обавести тражиоца о поседовању информације, дужан је да без одлагања, а најкасније у року од 15 дана од пријема захтева, донесе решење о одбијању захтева и да то решење писмено образложи, као и да у решењу упути тражиоца на правна средства која може изјавити против таквог решења. Одредбом члана 21. наведеног Закона прописано је да се на поступак пред органом власти примењују одредбе закона којим се уређује општи управни поступак, а које се односе на решавање првостепеног органа, осим ако је овим законом другачије одређено, а према одредбама члана 115. став 2. Закона о општем управном поступку ако орган поводом стављеног захтева странке нађе да нема услова за покретање поступка, донеће закључак о одбацивању захтева странке, против кога је дозвољена посебна жалба. Одредбама члана 22. став 2. и 3. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја прописано је да се против решења Уставног суда не може изјавити жалба али се може покренути управни спор, о чему суд по службеној дужности обавештава Повереника. Стога подносилац захтева основано указује да је тужба, коју је поднео Управном суду због непоступања Уставног суда по захтеву поднетом на основу члана 15. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја, дозвољена.

Са изнетих разлога, Врховни касациони суд је нашао да је побијано  решење донето уз битне повреде одредаба ЗУС-а на које се Управни суд позива у побијаном решењу, а обзиром на напред наведене одредбе Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја, па је на основу одредбе члана 55. став 3. Закона о управним споровима (''Сл. гласник РС'' број 111/09) одлучио као у диспозитиву и предмет вратио Управном суду који је дужан да расправи питања на које му је указано овом пресудом.

ПРЕСУЂЕНО У ВРХОВНОМ КАСАЦИОНОМ СУДУ

дана 16.03.2012. године, Узп  609/11

 

 

Записничар,                                                               Председник већа - судија,

Рајка Милијаш,с.р.                                                   Снежана Живковић,с.р.